Z Chochołowa na Beskid

Trasa nr 6.2

Współrzędne GPS początku i końca trasy
Początek i koniec: Parking w pobliżu remizy
N: 49°22’18,48”
E: 19°48’52,36”

• miejscowość: Chochołów
  • gmina: Czarny Dunajec
  • długość trasy: 6,5 km
  • różnica wysokości: 150 m:
  • czas przejścia: 3 godziny
  • odległości: Biały Dunajec – 24,5 km, Czarny Dunajec – 8 km, Kościelisko – 15 km, Poronin – 22,5 km, Szaflary – 21 km
  • nawierzchnia: asfalt, asfalt/chodnik, droga żwirowa, wąski asfalt, asfalt/chodnik, asfalt

Chochołów – Duża wieś podhalańska, położona nad Czarnym Dunajcem, na wysokości ok. 750m npm, będąca największą atrakcją turystyczną gminy. Wieś została założona w 1592r. Stanowi przykład zabudowy wsi podhalańskiej z XVIII-XIXw. Drewniane domy bogato zdobione, kapliczki, krzyże i figury. Wieś rozsławiło poruseństwo z 1846r. czyli Powstanie Chochołowskie przeciwko austiackim zaborcom. Muzeum powstania Chochołowskiego mieści się z w chacie z 1798r. Według przekazów podobno Św Jan Niepomucen w kapliczce przy wjeździe do wsi od północy stoi zadkiem do Czarnego Dunajca z żalu że Dujaczanie razem z wojskiem austriackim przyszli tłumić powstanie.

Gmina Czarny Dunajec – Gmina Czarny Dunajec jest jedną z większych samorządowych jednostek administracyjnych województwa małopolskiego. W jej skład wchodzi piętnaście sołectw: Czarny Dunajec, Chochołów, Ciche, Czerwienne, Dział, Koniówka, Odrowąż, Pieniążkowice, Piekielnik, Podczerwone, Podszkle, Ratułów, Stare Bystre, Wróblówka i Załuczne. Gmina zajmuje obszar prawie 22 tysięcy hektarów, na którym żyje ponad 21 tysięcy mieszkańców. Ze względu na swoje położenie jest atrakcyjna turystycznie i z gminy typowo rolniczej przekształca się w gminę rolniczo-turystyczną.
więcej na: www.czarny-dunajec.pl

Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu w pobliżu remizy (WC). Możemy zostawić samochód także na parkingu przy kościele. Do Chochołowa możemy także dojechać komunikacją zbiorową z Czarnego Dunajca lub Zakopanego.
Z parkingu skręcamy w lewo w kierunku nieco wyniesionego mostu na lokalnej drodze. Przed mostem warto zejść w prawo nad potok Czarny Dunajec ze względu na atrakcyjne formy skalne. Przechodzimy przez most i drogą asfaltową idziemy w górę potoku.

W prawo za mostem gruntowa droga doprowadza do powstającej ścieżki rowerowej Nowy Targ – Sucha Hora w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej „Historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr”. Ścieżka powstaje w miejscu rozebranej w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia linii kolejowej z Nowego Targu do Podczerwonego. Odcinek graniczny Podczerwone – Sucha Hora rozebrano zaraz po II Wojnie Światowej.
0,7 km – skrzyżowanie z drogą wojewódzką z Chochołowa do Suchej Hory. Po lewej mała skocznia narciarska (w ruinie). Chodnikiem (oznaczonym jako pieszo-rowerowy) w prawo w kierunku granicy.
1,3 km – parking przy granicy. Przy parkingu Zagroda Kultury i Przyrody (Tel 608809469), Dalej w lewo drogą żwirową wzdłuż granicy z początku lekko pod górę, potem nieco mocniej.
2,6 km – szczyt Beskid (906 m npm) (sam szczyt na lewo od drogi) – punkt widokowy nieco ograniczony drzewami. Pod szczytem maszt telefonii komórkowej. Kończy się droga żwirowa i zaczyna wąski asfalt sprowadzający z przysiółka Krowiarki do drogi wojewódzkiej Chochołów – Witów w pobliżu granicy z Witowem
Naprzeciw włączenia drogi z Krowiarek powstaje kompleks Termy Chochołowskie. Planowane otwarcie to wiosna 2015r. Planowana powierzchnia lustra wody to prawie 3 tys. m2 (3 baseny zewnętrzne, 18 basenów wewnętrznych z wodami termalnymi i różnorodnymi atrakcjami, baseny dla dzieci z 3 zjeżdżalniami, SPA&Wellness)

4,2 km – droga wojewódzka – skręcamy w lewo i kierujemy się w stronę centrum Chochołowa.
5,0 km – w prawo w tył droga do Dzianisza, którą można dotrzeć aż do Kościeliska przecinając pasmo Gubałowskie poniżej Butorowego Wierchu.
6,0 km – w lewo droga wojewódzka do granicy (Sucha Hora), w restauracji „U Śliwy” możemy odbudować swoje zapasy energetyczne.
6,5 km – Kościół św. Jacka (neogotycki z końca XIX w), Muzeum Powstania Chochołowskiego i oczywiście objęta ochroną konserwatorską cała zabudowa centrum w charakterystycznym stylu wsi podhalańskiej z XVIII/XIX wieku.
W lewo za muzeum i już jesteśmy na parkingu, z którego rozpoczynaliśmy wycieczkę.

Mapy:

1. Mapa w formacie jpg – zalecana dla urządzeń mobilnych (otwórz plik)

2. Mapa w formacie pdf do druku (pobierz plik)