Wąwóz Kraków

Trasa nr 4.1

Współrzędne GPS początku i końca trasy
Początek: Wlot (wąwóz Kraków)
N: 49°16’31,62”
E: 19°52’07,55”
Koniec: Polana Pisana
N: 49°14’33,25
E: 19°51’49,44”

Wąwóz warto zobaczyć, nawet z mniejszymi pociechami. Strome i wysokie ściany robią wrażenie tym większe gdy patrzymy z perspektywy 1m nad ziemią. Wytyczony szlak do drabinki w końcowej części udostępnionego fragmentu jest dwukierunkowy. Od drabinki rozpoczyna się jednokierunkowe przejście na Polanę Pisaną. Jeden kierunek na tym odcinku nie jest przypadkowy. Od tego miejsca zaczynają się realne trudności nie tylko dla dzieci. Pierwsza z nich to drabinka, następnie fragment (do wejścia do jaskini Smocza Jama) ubezpieczony łańcuchami a kolejna to sama ciemna (konieczna latarka), mokra i mało pozioma jaskinia (choć krótka to od wejścia nie widać wyjścia, łańcuchy dla ułatwienia lub umożliwienia przejścia) lub obok jaskini (nie musimy iść przez środek) kolejny odcinek ubezpieczony łańcuchami. Trudności należy ocenić indywidualnie. Gdy pod drabinką zawrócimy nie ma powodu do zmartwienia, Smoczą Jamę możemy zobaczyć na Wawelu a łańcuchy na karuzeli w wesołym miasteczku. Dalszy fragment trasy pozbawiony trudności, nie licząc fragmentu zejścia po trawie gdy jest mokra gdyż odcinek jest mocno nachylony. Około 1,5 kilometra od wejścia do wąwozu (około 1h) dochodzimy do Polany Pisanej.
Następnie szlak prowadzi zwężeniem pomiędzy skałami Raptawickiej Turni po prawej a skałami Zbójeckich Turni po lewej. Po przejściu od lewej strony Starej Polany dochodzimy do Polany Smytniej. Dalej w lewo Dolina Tomanowa (znaki zielone – osobny opis trasa 3.) oraz ścieżka do Smreczyńskiego Stawu (znaki czarne). Warto przejść do stawu ze względu na wspaniałe widoki a ponadto staw zarasta i za któreś dzieścia/set lat zarośnie całkowicie.

Mapy:

1. Mapa w formacie jpg – zalecana dla urządzeń mobilnych (otwórz plik)

2. Mapa w formacie pdf do druku (pobierz plik)