Kościelisko spacer

Trasa nr 8.2

Współrzędne GPS początku i końca trasy
Początek i koniec: Parking butorowy dolna stacja
N: 49°17’26,65″
E: 19°53’20,98″

• miejscowość: Kościelisko, Witów
  • gmina: Kościelisko
  • długość trasy: 3,0 km (w jedną stronę)
  • różnica wysokości: 120 m
  • czas przejścia: około 1,5 godziny (w jedną stronę).
  • odległości: Biały Dunajec – 16 km, Czarny Dunajec – 24 km, Kościelisko – 1 km, Poronin 12,5 km, Szaflary – 22,5 km
  • nawierzchnia: chodnik, asfalt

Kościelisko – dawna nazwa Polany. Duża wieś składająca się z 21 osiedli (polan), nazywana „Sercem Podhala”, położona na zboczach Pogórza Gubałowskiego, z pięknym widokiem na Tatry. Kościelisko ma charakter miejscowości wypoczynkowej.
Liczba ludności: 3830. Powierzchnia: 54 km2. Więcej na: www.koscielisko.com.pl

Wycieczkę rozpoczynamy na parkinu przy kościele św. Kazimierza w Kościelisku.
Kościół św. Kazimierza w stylu zakopiańskim zaprojektował inż. Eugeniusz Wesołowski, uczeń Witkiewicza. Drewno na budowę ofiarował ze swojego lasu hrabia Władysław Zamoyski. Prace budowlane rozpoczęto w 1908 roku. Kościół na planie krzyża mieści dwie kaplice, prezbiterium, chór, dwie zakrystie, posiada wieżę i sygnaturkę. Witraże projektował bratanek Jana Matejki – Stefan Matejko. Wykonane zostały przez słynną krakowską pracownię Żeleńskich. Przedstawiają: Matkę Bożą – ufundowały Marie z parafii, św. Jana – ufundowali Janowie z parafii, św. Anny – ufundowały Anny z parafii oraz św. Józefa – ufundowali Józefowie z parafii. Poświęcenie kamienia węgielnego i pierwsza msza św. odbyły się 28 sierpnia 1910 roku. W 1914 roku poświęcono dzwony. Uroczystego poświęcenia kościoła dokonano 2 lutego 1916 roku. (więcej na www.koscielisko.wiara.org.pl)

Parking i teren przyległy zostały wyremontowane w ramach projektu estetyczne zagospodarowanie przestrzeni publicznej w miejscowości Kościelisko współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. W prawo lokalna droga na Budzówkę, Pitoniówkę, Staszelówkę a także wysoko położone (około 1100m npm) na stokach Palenicy Kościeliskiej Prędówkę oraz Kierpcówkę. W miarę wolnego czasu warto podejść na te wyższe polany ze względu na otwierające się na południe panoramy.

0,25 km – skrzyżowanie – skręcamy w kierunku remizy OSP (www.osp-koscielisko.pl). Pozostawiona droga prowadzi do drogi wojewódzkiej (Nędzówka) a dalej pieszo do drogi pod reglami i Stanikowego Żlebu. Zmieniamy kierunek na zachodni i mijając Starą Polanę dochodzimy do kolejnego skrzyżowania.
1,25 km – skrzyżowanie – w lewo (znaki zielone) droga do wylotu Doliny Kościeliskiej, w prawo (znaki zielone) przez wspomniane wcześniej polany: Budzówkę i Prędówkę na Butorowy Wierch (kolej linowa Butorowy Wierch – górna stacja). Trzymamy z grubsza kierunek zachodni przez Rysulówkę i po około 1,2 km dochodzimy do granicy z Witowem. Dalsze 600 metrów przez Antałówkę doprowadza nas do miejsca skrzyżowania przed przysiółkiem Roztoki. Wcześniej mijamy (w lewo w skos w tył) wlot drogi przez Obrochtówkę i Groń.
3 km – Roztoki – koniec opisu trasy w jedną stronę. W prawo droga (650 m) do drogi wojewódzkiej Czarny Dunajec – Zakopane (w miejscu połączenia drogi z Siwej Polany). Przed drogą wojewódzką połączenie Siwej Wody (z Doliny Chochołowskiej) i Kirowej Wody (z Doliny Kościeliskiej) w jeden większy potok Czarny Dunajec.

Możemy kontynuować wycieczkę do polan Pilchówka i Płazówka z drewnianą kaplicą z końca XIX w. 1,2 km przez las, droga zniszczona przy usuwaniu powalonych drzew, kamienista, nie nadaje się dla wózków a i na rowerze ciężko być może. Dojście od strony Witowa zostało opisane jako trasa 7.2.

Mapy:

1. Mapa w formacie jpg – zalecana dla urządzeń mobilnych (otwórz plik)

2. Mapa w formacie pdf do druku (pobierz plik)