Dzianisz

Trasa nr 17

Współrzędne GPS początku i końca trasy
Początek: Parking przy kościele

• długość trasy: 4,8 km
  • różnica wysokości 180 m:
  • czas przejścia: około 2 h
  • odległości: Biały Dunajec – 19 km, Czarny Dunajec – 14 km, Kościelisko – 9 km, Poronin – 16,5 km, Szaflary – 24,5 km
  • nawierzchnia: chodnik, droga gruntowa, polna droga trawiasta, gruntowa częściowo żwirowa, chodnik.

Dzianisz – Wieś położona po północnej stronie Pasma Gubałowskiego, wzdłuż potoku Dzianiskiego. Jej nazwa pochodzi od wołoskiego zwrotu Dzea-nysz, czyli rzeka w dolinie. Historia Dzianisza sięga roku 1619, kiedy to starosta nowotarski pozwolił Walentemu Pietrzykowskiemu na budowę młyna, karczmy i kościoła. Z góry Ostrysz rozciąga się widok na Tatry, Kotlinę Nowotarską, nawet na Słowację. Z tras biegowych na Mietłówce, która jest ramieniem Gubałówki – wzrok sięga aż po Gorce. Więcej na www.koscielisko.com.pl

Kościół Matki Bożej Częstochowskiej w Dzianiszu – zbudowany w latach 1932-1937 na wysokiej kamiennej podmurówce w układzie bazylikowym. Do korpusu kościoła przylega wysmukła wieża, na której osadzona jest izbica nakryta iglicą z czterema małymi wieżyczkami. Bryła świątyni nawiązuje do tradycji podhalańskich gotyckich kościołów drewnianych.
Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu przed kościołem. Do tego miejsca możemy dojechać komunikacją zbiorową z Chochołowa lub Zakopanego (przystanek Dzianisz Ośrodek Zdrowia). Od kościoła skręcamy w lewo na wschód.

0,4 km – skręcamy w lewo w gruntową drogę przed szkołą i potokiem. Po minięciu ostatnich zabudowań droga staje się mniej wyraźna. Po prawej stronie towarzyszy nam zakrzaczony potok. Kierujemy się na północny-wschód w stronę wierchowej drogi.
1,4 km – wierchowa droga (szlak czerwony z Chochołowa na Butorowy Wierch przez Wierch Ciche). Skręcamy w lewo na zachód. Poruszamy się wzdłuż granicy pomiędzy Dzianiszem a miejscowością Ciche.
2,2 km – skrzyżowanie, punkt widokowy – w lewo droga żwirowa, którą będziemy wracać, w prawo asfalt do Cichego Górnego (Grapa). A przed nami wzgórze Ostrysz.
3,0 km – góra Ostrysz (1023 m npm). Niegdyś wspaniały punkt widokowy obecnie ze względu na drzewa widoki ograniczone. Wieża widokowa byłaby w tym miejscu całkiem na miejscu. Idąc dalej prosto po około 2 km doszlibyśmy do trasy nr 6.1. Wracając do skrzyżowania podziwiamy panoramę Tatr.
3,8 km – na skrzyżowaniu w prawo szeroką drogą żwirową (650 m) do głównej drogi. Dalej w prawo 350m i ponownie parking przy kościele.
4,8 km – koniec trasy
Czterysta metrów poniżej kościoła kapliczka św. Barbary z 1772r.

Mapy:

1. Mapa w formacie jpg – zalecana dla urządzeń mobilnych (otwórz plik)

2. Mapa w formacie pdf do druku (pobierz plik)