Dolina Małej Łąki

Trasa nr 5

Współrzędne GPS początku i końca trasy
Początek i koniec: Parking przy wylocie doliny
N: 49°16’39,55”
E: 19°54’17,57”

• miejscowość: granica Kościelisko/Zakopane
  • gmina: Kościelisko, Zakopane
  • długość trasy: 4 km (Świstówka) / 6 km (Przełęcz Kndracka)
  • różnica wysokości: 600 m / 800 m:
  • czas przejścia: 2 godziny / 3 godziny (powrót około 1,5 / 2,5 godziny).
  • odległości: Biały Dunajec – 16 km, Czarny Dunajec – 24 km, Kościelisko – 3,5 km, Poronin – 13 km, Szaflary – 22 km
  • nawierzchnia: leśna droga, ścieżka, kamienisty szlak, wąska ścieżka wśród kosodrzewiny

Dolina Małej Łąki – jest to najmniejsza w Tatrach Polskich walna dolina (czyli biegnąca od grani głównej do podnóża gór) o długości ponad 5 km. W całości wyrzeźbiona jest w skałach osadowych. Znajdują się tutaj liczne jaskinie także z kategorii „naj” (najdłuższa i najgłębsza w Polsce oraz najgłębsza w Tatrach – Jaskinia Wielka Śnieżna oraz Śnieżna Studnia z największą studnią w Tatrach.

Malej-Laki-1

Kościelisko – Kościelisko – dawna nazwa Polany. Duża wieś składająca się z 21 osiedli (polan), nazywana „Sercem Podhala”, położona na zboczach Pogórza Gubałowskiego, z pięknym widokiem na Tatry. Kościelisko ma charakter miejscowości wypoczynkowej.
Liczba ludności: 3830. Powierzchnia: 54 km2.
więcej na: www.koscielisko.com.pl
Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu prowadzonym przez TPN (15 zł / dzień) u wylotu doliny (930 m npm). W przypadku braku wolnych miejsc w ostateczności można poszukać parkingu w Kirach (przy wylocie Doliny Kościeliskiej) ale jest to 3 km dodatkowego spaceru Drogą pod Reglami. Można także skorzystać z licznych busów (z Zakopanego kierunek Dolina Chochołowska, Dolina Kościeliska, z Czarnego Dunajca kierunek Zakopane) wysiadając na przystanku Gronik (pierwszy przystanek za Krzeptówkami (trzeba wrócić w kierunku Zakopanego około 400 m). Przed wejściem należy wnieść opłatę za wstęp na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN) w wysokości 5 zł normalny, 2,50 zł ulgowy, dzieci do 7 lat bezpłatnie (pełny cennik: www.tpn.pl/zwiedzaj/turystyka).

Malej-Laki-2
Leśną drogą wśród lasów świerkowo-jodłowych (buki z rzadka) idziemy w górę doliny, po lewej a następnie po prawej Małołącki Potok. Dolina na tym odcinku ma kształt litery V gdyż nie dotarł tutaj lodowiec.
1,5 km (1050 m npm) – w prawo odchodzi niebieski szlak na przełęcz Przysłop Miętusi a wraz z nim potok. W dalszej części doliny jest przez to cicho, co niektórym wyjętym z jazgotu mogło by przeszkadzać ale nie nam. Okresowo pojawia się potok w dalszej części doliny przy deszczowych miesiącach. Bardziej stromym odcinkiem dochodzimy do Wielkiej Polany, niegdyś tętniącej życiem.
2,5 km (1160 m npm) – Wielka Polana – możemy chwilę odpocząć i podziwiać środkową część doliny. Patrząc nazywamy od lewej: Giewont, Mały Giewont, Siodło, Siodłowa Turnia przesłaniająca Przełęcz Kondracką, dalej Mnichy (Dziadek, Babka i inne), po prawej Wielka Turnia przesłaniająca, Kopę Kondracką.
Dalej skrzyżowanie ze Ścieżką nad Reglami (znaki czarne): W prawo do Doliny Kościeliskiej przez Przysłop Miętusi, w lewo do Doliny Strążyskiej przez Przełęcz w Grzybowcu.
Ścieżki nad Reglami nie należy mylić z Drogą pod Regalami. Ta pierwsza jest zdecydowanie trudniejsza bo prowadzi od doliny do doliny ale przez grzbiety/przełęcze a ta druga łączy tylko wyloty dolin.

Malej-Laki-3
Idziemy dalej do końca Wielkiej Polany a następnie wąską ścieżką wznosimy się na dno najniższego kotła polodowcowego (1250 m npm). Głazistym Żlebem a potem grzędą dochodzimy do dna drugiego kotła Świstówki.
4 km – Świstówka. Najwyżej położonym kotłem w Dolinie Małej Łąki jest Świstówka Wyżnia ale tam szlak już nie prowadzi co więcej w głąb Świstówki też nie wchodzimy. W tym miejscu możemy odpocząć i zawrócić lub kontynuować wspinaczkę wśród kosodrzewiny na Przełęcz Kondracką (1725 m npm).
6 km – Przełęcz Kondracka Wyżnia. Giewont na wyciągnięcie ręki albo rzut kamieniem …

Mapy:

1. Mapa w formacie jpg – zalecana dla urządzeń mobilnych (otwórz plik)

2. Mapa w formacie pdf do druku (pobierz plik)