Chochołów – spacer

Trasa nr 6.3

Współrzędne GPS początku i końca trasy
Początek i koniec: Parking w pobliżu remizy
N: 49°22’18,48”
E: 19°48’52,36”

• miejscowość: Chochołów,
  • gmina: Czarny Dunajec
  • długość trasy: 4,0 km
  • czas przejścia: 2 godziny
  • odległości: Biały Dunajec – 24,5 km, Czarny Dunajec – 8 km, Kościelisko – 15 km, Poronin – 22,5 km, Szaflary – 21 km
  • nawierzchnia: asfalt/chodnik

Chochołów – Chochołów – Duża wieś podhalańska, położona nad Czarnym Dunajcem, na wysokości ok. 750m npm, będąca największą atrakcją turystyczną gminy. Wieś została założona w 1592r. Stanowi przykład zabudowy wsi podhalanskiej z XVIII-XIXw. Drewniane domy bogato zdobione, kapliczki, krzyże i figury. Wieś rozsławiło poruseństwo z 1846r. czyli Powstanie Chochołowskie przeciwko austiackim zaborcom. Muzeum powstania Chochołowskiego mieści się z w chacie z 1798r. Według przekazów podobno Św Jan Niepomucen stoi zadkiem do Czarnego Dunajca z żalu że Dujaczanie razem z wojskiem austriackim przyszli tłumić powstanie.
więcej na: www.czarny-dunajec.pl

Spacer po Chochołowie można zaplanować we własnym zakresie, podana propozycja jest tylko jedną z możliwości. Początek jak przy trasie 6.2.
Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu w pobliżu remizy (WC). Możemy zostawić samochód także na parkingu przy kościele. Do Chochołowa możemy także dojechać komunikacją zbiorową z Czarnego Dunajca lub Zakopanego.
Z parkingu skręcamy w lewo w kierunku nieco wyniesionego mostu na lokalnej drodze. Przed mostem warto zejść w prawo nad potok Czarny Dunajec ze względu na atrakcyjne formy skalne. Przechodzimy przez most i drogą asfaltową idziemy w górę potoku.
W prawo za mostem gruntowa droga doprowadza do powstającej ścieżki rowerowej Nowy Targ – Sucha Hora w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej „Historyczno-kulturowo-przyrodniczy szlak wokół Tatr”. Ścieżka powstaje w miejscu rozebranej w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia linii kolejowej z Nowego Targu do Podczerwonwego. Odcinek graniczny Podczerwone – Sucha Hora rozebrano zaraz po II Wojnie Światowej.
0,7 km – skrzyżowanie z drogą wojewódzką z Chochołowa do Suchej Hory. Po lewej mała skocznia narciarska (w ruinie). Chodnikiem (oznaczonym jako pieszo-rowerowy) w lewo w kierunku centrum.
1,2 km – skrzyżowanie, po lewej restauracja „U Śliwy” serwująca dania regionalne. Jeszcze tutaj wrócimy a tymczasem w prawo. W zależności od chęci idziemy np. 500m i gdy zabudowa regionalna zaczyna zanikać wracamy
2,2 km – znowu jesteśmy „U Śliwy”. Idziemy dalej prosto podziwiając zabudowę objęta ochroną konserwatorską. Ładnie to wygląda niekoniecznie dobrze się mieszka gdy konserwator zagląda. Po prawej stronie szkoła.
2,7 km – plac z neogotyckim kościołem a naprzeciw w chacie z 1798r. Muzeum Powstania Chochołowskiego.

Kościół w Chochołowie zaprojektował Feliks Księgarski, architekt z Krakowa, który zaprojektował między innymi gmach Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Można mieć wątpliwości czy aby na pewno w takim otoczeniu taka budowla jest odpowiednia. Budowano go w latach 1853 – 1873. Ma formę trzynawowej bazyliki na planie krzyża łacińskiego z charakterystycznymi wielkimi oknami. We wnętrzu neogotyckie ołtarze, które powstały w zakopiańskiej Szkole Przemysłu Drzewnego. Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej w prawej nawie pochodzi z nieistniejącej już kaplicy Chochołowskiej.

Idąc dalej wzdłuż głównej drogi znajdujemy się w centrum zabytkowej zabudowy. Mijamy starą szkołę (informacja, WC) obecnie bibliotekę. Można nabyć tutaj mapy, przewodniki, pamiątki. Około 500m od kościoła skrzyżowanie z drogą do Cichego (a nawet do Zębu).
3,2 km – za skrzyżowaniem kapliczka przydrożna z figurą Św. Jana Niepomucena, który nie stoi jak zazwyczaj twarzą do drogi lecz tyłem do Czarnego Dunajca. Podobno z żalu (albo na znak protestu) że mieszkańcy Czarnego Dunajca przybyli razem z wojskiem austriackim tłumić poruseństwo w 1846r. Koniec zabudowy regionalnej więc zawracamy. W drodze powrotnej warto wstąpić do Izby Regionalnej (nr domu 28), którą stworzył miejscowego rzeźbiarz Jan Zięder.
3,7 km – ponownie kościół Św. Jacka, przed muzeum w prawo i koniec wycieczki na parkingu w pobliżu remizy.

Mapy:

1. Mapa w formacie jpg – zalecana dla urządzeń mobilnych (otwórz plik)

2. Mapa w formacie pdf do druku (pobierz plik)