Chochołów – Kotelnica – Cyrlica – Chochołów

Trasa nr 6.1

Współrzędne GPS początku i końca trasy
Początek i koniec: Parking przy cmentarzu
N: 49°22’21.70”
E: 19°49’16,87”

• miejscowość: Chochołów, Ciche
  • gmina: Czarny Dunajec
  • długość trasy: 7,5 km
  • różnica wysokości: 140 m:
  • czas przejścia: 4 godziny
  • odległości: Biały Dunajec – 24,5 km, Czarny Dunajec – 8 km, Kościelisko – 15 km, Poronin – 22,5 km, Szaflary – 21 km
  • nawierzchnia: gruntowa droga, pobocze/asalt, kamienista gruntowa droga o dużym nachyleniu, gruntowa droga (gliniasto-trawiasta), droga żwirowa

Chochołów – Duża wieś podhalańska, położona nad Czarnym Dunajcem, na wysokości ok. 750m npm, będąca największą atrakcją turystyczną gminy. Wieś została założona w 1592r. Stanowi przykład zabudowy wsi podhalanskiej z XVIII-XIXw. Drewniane domy bogato zdobione, kapliczki, krzyże i figury. Wieś rozsławiło poruseństwo z 1846r. czyli Powstanie Chochołowskie przeciwko austiackim zaborcom. Muzeum powstania Chochołowskiego mieści się z w chacie z 1798r. Według przekazów podobno Św Jan Niepomucen stoi zadkiem do Czarnego Dunajca z żalu że Dujaczanie razem z wojskiem austriackim przyszli tłumić powstanie.

Ciche – Osada lokowana w 1593 r. przez Tomasza Miętusa wzięła swą nazwę od potoku Cichego. Rozrosła się do rozległej wsi, która ciągnie się dolią od Gruszkowego Wierchu w zachodniej stronie Pogórza Gubałowskiego aż do stóp Domańskiego Wierchu przed czarnodunajecką równiną, na wysokości 700-850 m npm. Jest jedną z najdłuższych wsi w Polsce, liczącą ponad 14 km długości. Dzieli się na kilka części, zaczynając od strony wjazdu z Czarnego Dunajca są to: Miętustwo, Ciche Dolne, Ciche Środkowe, Ciche Górne i Ciche Wierch. Jest trzecim co do wielkości sołectwem w gminie (powierzchnia 26,5 km2) a drugim pod względem ludności (2.800 mieszkańców)
więcej na: www.czarny-dunajec.pl

Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu przy cmentarzu powyżej kościoła w Chochołowie. Możemy zostawić samochód także na parkingu w pobliżu remizy (WC) lub przy kościele. Z lej strony cmentarza drogą polną podążamy w kierunku drogi z Cichego do Chochołowa. Do Chochołowa możemy także dojechać komunikacją zbiorową z Czarnego Dunajca lub Zakopanego.

0,9 km – droga Ciche – Chochołów – skręcamy w prawo obok samotnie rosnącego drzewa i trawiastym poboczem lub skrajem jezdni idziemy na wschód w kierunku m. Ciche.
2,3 km – skrzyżowanie – prosto przez Ratułów i Czerwienne możemy dojechać do Zębu, skręcamy w prawo według drogowskazu na Ciche Górne aby za chwilę przed mostkiem skęcić ponownie w prawo na drogę gruntową. Przeprawiamy się przez potok i według drogi w lewo rozpoczynamy podejście na wzgórze Kotelnica (858 m npm) /to nie jest Kotelnica Białczańska/. Stromy fragment trasy doprowadza nas do górnej stacji wyciągu narciarskiego, reklamującego się jako najtańszy w Polsce (długość nie jest powalająca ale działają też krótsze) dalej już łagodnie w górę a nawet miejscami lekko w dół. Szczyt Kotelnicy mamy po prawej stronie. Można podejść i podziwiać panoramę.

3,9 km – skrzyżowanie dróg gruntowych – w prawo powrotem do cmentarza w lewo do zabudowań Cichego. Idziemy prosto, lekko z góry. Dochodzimy do samotnego niewielkiego drzewa na skrzyżowaniu dróg gruntowych.
4,9 km – skrzyżowanie – niewielkie drzewo jest o tyle ważne, że powinniśmy zobaczyć na nim znaki czerwonego szlaku turystycznego (Szlak Wolności, Szlak Powstania Chochołowskiego) przez Ostrysz w kierunku Butorowego i Gubałówki. Skręcamy w prawo lekko do tyłu na ten szlak w kierunku wzgórza Cyrlica (896 m npm).
Jeżeli ominiemy to skrzyżowanie to zamiast w Chochołowie dojdziemy do początku wsi Dzianisz (Zagrody Dolne) wtedy w prawo i asfaltem do drogi wojewódzkiej a potem w prawo do centrum Chochołowa.
5,8 km – po lewej stronie Cyrlica (896 m npm) – pilnujemy znaków czerwonych początkowo trawersem a dalej stromą drogą gruntową schodzimy do punktu wyjścia koło cmentarza w Chochołowie
7,3 km – koniec wycieczki.

Jeżeli jesteśmy głodni to możemy zejść/zjechać do centrum (300 m). Obok kościoła drogą wojewódzką w lewo (500m) dochodzimy/dojeżdżamy do restauracji „U Śliwy” przy skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej w kierunku granicy (Sucha Hora)
więcej na www.sliwa.chocholow.pl lub możemy poszukać czegoś innego

Mapy:

1. Mapa w formacie jpg – zalecana dla urządzeń mobilnych (otwórz plik)

2. Mapa w formacie pdf do druku (pobierz plik)